Prekletstvo zlate rože (2006) | |
|
|
|
|
Izjava režiserja
Prekletstvo zlate rože se odvija v poznih letih dinastije Tang, pred več kot tisočimi leti. Dinastija Tang je bila ena najodmevnejših v kitajskih zgodovini. Zaznamovalo jo je pravo razkošje. Stari kitajski pregovor pravi: "Zlato in žad na zunaj, sicer pa beda in propad", kar pomeni, da se za čudovito zunanjostjo pogosto skriva temačna in grozljiva resnica. V središču zgodbe je nesložna vladajoča družina z globokimi skrivnostmi. Prekletstvo zlate rože je moj tretji akcijski film. Prepričan sem, da je zgodba najpomembnejši element vsakega filma. Akcija je le sredstvo za prikaz te zgodbe. Gre za pot, po kateri se razkrivajo razmerja in rešujejo nasprotja.
Zgodba
Kitajska, pozna leta dinastije Tang, 10. stoletje.
Na večer pred praznikom Chong Yang se v cesarski palači bohotijo zlate rože. Nepričakovano se vrne cesar (Chow Yun Fat) s svojim drugim sinom, princem Jaijem (Jay Chou). Želel naj bi praznovati v krogu svoje družine, vendar glede na njegov hladen odnos s slabotno cesarico (Gong Li), se to ne zdi verjetno. Že mnogo let je cesarica v prepovedanem ljubezenskem razmerju s svojim pastorkom, prestolonaslednikom Wanom (Liu Ye). Ujeti princ Wan želi pobegniti s svojo skrivno ljubeznijo Chan (Li Man), hčerko cesarskega zdravnika.
Princ Jai, zvesti sin, je v vse večjih skrbeh zaradi bolehnosti svoje mačehe in njene obsedenosti z zlatimi krizantemami. Cesar ima skrivnosten načrt in cesarski zdravnik (Ni Dahong) je edini, ki je seznanjen z njegovo nakano. Ko cesar uvidi prežečo nevarnost, se odloči zdravnikovo družino premestiti na varno. Na poti jih pričakajo napadalci. Chan in njena mati, Jiang Shi (Chen Jin), se morata vrniti v palačo, njun povratek pa privede do številnih črnih presenečenj.
Med razkošnim in veličastnim praznovanjem praznika pridejo na dan temne skrivnosti. Običajno pretvarjanje cesarske družine prekine več tisoč bojevnikov z zlatimi oklepi, ki napadejo palačo. Kdo je odgovoren za ta brutalen upor? Komu je zvest princ Jai? Bo bitka med ljubeznijo in požrešnostjo dobila končnega zmagovalca?
Zgodovinska dejstva
Kratka pozna dinastija Tang (923-936) je pravo nasprotje dinastije Tang v prejšnjih stoletjih (618-907). Gre za obdobje korupcije, razprtij, političnega nemira, medtem ko je pred tem dinastija Tang zlata doba stabilnosti, blaginje in miru. Zadnja leta dinastije so zaznamovale dvorske spletke in prevare, ki so dinastijo potisnile v propad in napovedale pol stoletja razdrobljenega kraljestva, ranljivega pred napadi Mongolov iz severa in Turkov iz zahoda. (Ko prvič srečamo princa Jaia, se le-ta vrača s severne meje, kjer se je bojeval z mongolskimi napadalci). Regionalni poglavarji in vojaški voditelji so zasedli dele cesarstva in Kitajska je razpadla v manjše fevde. 13-letno obdobje, pozna dinastija Tang, se šteje kot del obdobja "Pet dinastij in des, et cesarstev" (907-960).
V celovečercu Prekletstvo zlate rože sta cesar in cesarica izmišljena lika. Cesar je eden izmed vojščakov, ki prevzame oblast. Ko se je poročil s svojo prvo ženo, je bil zgolj poveljnik, cesarica pa je bila hčerka regionalnega kralja. Rituali in slovesnosti zaznamujejo cesarjevo hinavščino, saj mu v resnici kot prisvojitelju prestola ni mar za rituale in slovesnosti iz časov dinastije Tang.
Praznik Chong Yang se na Kitajskem praznuje že od starodavnih časov. Gre za praznik "dvojnih devetic", saj ga Kitajci praznujejo 9. septembra, deveti dan v devetem mesecu. Po načelu jinga in janga sta ti dve devetici dvojni jang, ki pomeni pozitivno energijo in moškost. Chong Yang se praznuje v krogu družine s čaščenjem prednikov in starejših ter pogosto s pohodom na vzpetino - terasa krizantem v Prekletstvu zlate rože. S tem dejanjem se odganjajo zli duhovi. Praznik je povezan tudi s krizantemami, krizantemskim vinom in pecivom. V kitajski zeliščni medicini so krizanteme uporabljali za razstrupljanje in odganjanje zla. Simbolika gora in krizantem izhaja iz legende o vaščanih, ki so se devetega v devetem mesecu pred pogubo zatekli na goro, kjer so s krizantemskim vinom pregnali zle duhove.
Igralska zasedba
Chow Yun Fat (cesar) je za lokalno hongkonško televizijo zaigral v več kot stotih epizodah izredno uspešne televizijske serije Hotel ter si prislužil sloves seks simbola in enega najbolj priljubljenih moških v Hong Kongu. To je še potrdil z vlogo v seriji The Bund. Prelomno filmsko vlogo je zabeležil v filmu The Story of Woo Viet pod taktirko režiserke Ann Hui. Navdušil je tako kritike in občinstvo ter si odprl pot v izredno igralsko kariero. Za svoje vloge je prejel številne nagrade v kategoriji najboljši igralec. Leta 1986 je zaigral celo v 12 filmih, kar je rekord za hongkonškega igralca. Z režiserjem Johnom Woojem je najprej sodeloval v mednarodni uspešnici A Better Tomorrow, nato pa po nizu vlog v romantičnih komedijah in dramah še v filmih The Killer in Hard-boiled, s katerima je vzbudil zanimanje filmskih oboževalcev po vsem svetu. Nagrado najboljšega igralca si je priboril tudi z vlogo tragičnega junaka v gangsterskem filmu honkonškega režiserja Ringa Lama, City on Fire. Potem ko je z več kot 60 vlogami prepričal celotno Azijo, se je leta 1996 odpravil v Hollywood in zaigral v svojem prvem angleško govorečem filmu, The Replacement Killers režiserja Antoinea Fuque. Sledila je vloga v policijski drami The Corrupter Jamesa Foleyja, obiskovalcem kinematografov po vsem svetu pa se je dokončno priljubil leta 2000 z vlogo v uspešnici Crouching Tiger, Hidden Dragon. Tri leta kasneje je zaigral glavno vlogo v akciji Bulletproof Monk. Njegovi najnovejši projekti so Pirates of the Caribbean: At World's End Goreja Verbinskega, The Postmodern Life of my Aunt Ann Hui ter vnovično sodelovanje z Johnom Woojem, in sicer v filmih Stranglehold in The Battle of Red Cliff.
Gong Li (cesarica), ki ji zaradi njene izredne lepote in igralske nadarjenosti pravijo kitajska Greta Garbo, je že med študijem na Dramski akademiji v Pekingu navdušila režiserja Zhanga Yimoua, ki ji je dodelil glavno vlogo v svojem prvem celovečercu Red Sorghum (1987), ki je osvojil zlatega medveda na berlinskem filmskem festivalu. Gongova je hitro postala ena najbolj iskanih mladih igralk tako na Kitajskem kot drugod po svetu. Z režiserjem Zhangom, s katerim je več let prijateljevala tudi zasebno, je sodelovala v nekaterih najodmevnejših kitajskih filmih zadnjega desetletja, Ju Dou (1990), Raise the Red Lantern (1991), The Story of Qui Ju (1992 - nagrada za najboljšo igralko na beneškem filmskem festivalu), To Live (1994) in Shanghai Triad (1995). Uspešne vloge je odigrala tudi v filmih drugih kitajskih režiserjev, zlasti Chena Kaigea, in sicer v Farewell My Concubine (1993), Temptress Moon (1996) in The Emperor and the Assassin (1999). Vloga v celovečercu Breaking the Silence (2000) režiserja Suna Zhoua ji je prinesla nagrado za najboljšo igralko na filmskem festivalu v Montrealu ter številne druge filmske nagrade. Film je bil izbran za posebno predvajanje na berlinskem filmskem festivalu leta 2000. Z istim režiserjem je nato sodelovala še v filmu Zhou Yu's Train. Leta 2004 se je pridružila snemanju antologije treh kratkih filmov, Eros, režiserjev Stevena Soderbergha, Michelangela Antonionija in Wonga Kar-Waia. Za slednjega je posnela tudi znanstvenofantastično dramo 2046. Leto kasneje je zaigrala v svojem prvem ameriškem filmu, Memoirs of a Geisha Roba Marshalla, lani pa tudi v akcijskem trilerju Michaela Manna, Miami Vice. Pred kratkim smo jo lahko videli v trilerju Hannibal Rising Petra Weberja.
Jay Chou (princ Jai) se je ob svoji uspešni pevski karieri, v kateri je po izidu svojega prvega albuma "Jay" leta 2000 izdal še šest albumov, leta 2005 preizkusil še v filmskem svetu. Odigral je glavno vlogo v komediji Initial D (2005), izredni uspešnici na Kitajskem. Z vlogo princa Jaia bi lahko svojo igralsko kariero postavil ob bok svojim dosežkom v glasbeni industriji.
Liu Ye (princ Wan) je v svoji kratki igralski karieri zaigral že v številnih celovečercih, serijah in igrah. Leta 2004 je za vlogo v filmu Beauty Grass osvojil zlatega petelina za najboljšega igralca, dve leti poprej pa v isti kategoriji zlatega konja za igralsko delo v filmu Lan Yu. Njegov zadnji projekt je drama Dark Matter režiserja Chena Si-Zenga.
Filmska ekipa
Zhang Yimou (režiser)
Po režiserskem prvencu Red Sorghum (1987), ki mu je prinesel zlatega medveda na berlinskem filmskem festivalu, se je uveljavil kot eden najbolj nadarjenih in iskanih režiserjev. V tem filmu se je utrdil tudi kot odličen igralec. Že leto poprej je za vlogo v celovečercu Old Well prejel nagrado za najboljšega igralca na mednarodnem filmskem festivalu v Tokiu.
Kot režiser je prejel številna priznanja. Je prvi kitajski filmski ustvarjalec z nominacijo za oskarja. V kategoriji najboljši tujejezični film mu je to uspelo kar trikrat, in sicer s filmi Ju Dou (1990), Raise the Red Lantern (1991) in Hero (2003). Leta 1991 je za celovečerec Raise the Red Lantern prejel srebrnega leva na 44. beneškem filmskem festivalu, za The Story of Qiu Ju (1992) zlatega leva na 45. beneškem filmskem festivalu, To Live (1994) mu je prinesel veliko nagrado žirije na 47. mednarodnem filmskem festivalu v Cannesu, Not One Less (1999) zlatega leva na 52. beneškem filmskem festivalu, s filmom The Road Home (1999) si je prislužil srebrnega medveda na berlinskem filmskem festivalu, prejel pa je še nagrado Alfred Bauer za uspešnico Hero. Slednja je porazila vso konkurenco na podelitvi filmskih nagrad v Hong Kongu, kjer je med drugim pobrala nagrade za najboljšo koreografijo v akciji, najboljšo kostumografijo, glasbo, zvok in vizualne efekte. Uspešnica House of Flying Daggers (2004) je bila nagrajena s številnimi mednarodnimi priznanji, med drugim tudi nominacijama za nagradi BAFTA in zlati globus v kategoriji najboljši tujejezični film. Leto kasneje je sledila odlično ocenjena drama Riding Alone for Thousands of Miles. Yimou je bil pred kratkim izbran za glavnega režiserja otvoritvene in zaključne slovesnosti na 29. olimpijskih igrah v Pekingu leta 2008.
|
|
|
|