Strti cvetovi (2005) | Datum izzida: 12. 05. 2006 |
|
|
|
|
|
Zgodba
V novem filmu izredno uspešnega scenarista in režiserja Jima Jarmuscha, dobitnika velike nagrade žirije na letošnjem mednarodnem filmskem festivalu v Cannesu, znova navdušuje Bill Murray, tokrat v vlogi Dona Johnstona.
Vztrajnega samca Dona je pravkar zapustila njegova najnovejša ljubimka Sherry (Julie Delpy). Don se spet prepusti osamljenosti in samostojnim odločitvam. Ko pa nekega dne prejme skrivnostno rožnato pismo, se odloči za analizo preteklosti. Ena izmed njegovih nekdanjih žensk mu namreč sporoči, da ima 19-letnega sina, ki morda išče svojega očeta. Don se na pobudo svojega prijatelja, amaterskega detektiva Winstona (Jeffrey Wright), odloči razvozlati uganko. Kljub nenaklonjenosti potovanjem obišče štiri bivše ljubezni (Frances Conroy, Jessica Lange, Sharon Stone in Tilda Swinton). Nenapovedani obiski teh edinstvenih žensk so polni presenečenj, saj se mora Don nenadoma spopasti s preteklostjo in neizogibno tudi s sedanjostjo.
Intervju s scenaristom/režiserjem Jimom Jarmuschem
Začetek tega filma je posvetilo Jeanu Eustacheu. Kako vas je kot ustvarjalca filmov navdušil Jean Eustache? Je bil navdih prav za to zgodbo?
Jarmusch: Razlogov imam več. Bil je navdih, a ne neposredno. Njegov film The Mother and the Whore je eden najlepših filmov o nesporazumu med moškim in žensko. Vsebinsko gre zgolj za majhno povezavo in tudi stilistično se precej razlikujeva. Večji navdih je predstavljala njegova slika s snemanja omenjenega filma, ki me je vseskozi spremljala med pisanjem scenarija. Vedno je bila ob meni, ko sem ostal brez zamisli ali volje. The Mother and the Whore je izjemen francoski film, vendar zares škoda, da ga ni mogoče kupiti v nobeni obliki. Nekaj je v Jeanu, kar želim imeti tudi v sebi: ustvarjati po lastni želji, ostati zvest samemu sebi in se ne ozirati na trg ali pričakovanja drugih. To je izredno pomembno. Vesel bom, če ga bodo gledalci mojega filma opazili in se pozanimali o njegovem delu.
Z Billom Murrayjem ste sodelovali že pred dvema letoma pri projektu Kava in cigarete. Ste to vlogo ustvarili posebej zanj?
Jarmusch: Da. Pri pisanju scenarija sem želel izpostaviti njegovo drugo stran. Nisem želel lika, ki bi znova poudarjal njegovo sposobnost, da vse spremeni v smešno. Od nekdaj je v njem ravnovesje med navihanostjo in melanholijo. To je Bill Murray in ni veliko takih.
Kako ste se ujeli z igralkami, s katerimi prej niste sodelovali? Ste jim pokazali celoten scenarij ali le njihove prizore?
Jarmusch: Štiri glavne igralke - Frances, Jessica, Sharon in Tilda - so prebrale celoten scenarij. Dal sem jim nalogo, da napišejo pismo. Na ta način so si lahko predstavljale, da so matere temu sinu. Pisma so bila čudovita in povsem različna. Uporabil sem jih za pismo v filmu.
V filmu se zdi, da je vsako srečanje s katero koli osebo za Dona lahko izrednega pomena. Morda to drži za vse vaše filme. Ljudje se srečujejo z neštetimi možnostmi.
Jarmusch: Verjetno to res drži tudi za moje druge filme. Naša življenja vodijo nepredvidljivost, usoda, naključje. Lahko načrtujemo, kolikor nas je volja, toda najlepše, najgloblje reči v naših življenjih niso razumne. Ponavadi so čustvene ali povezane z drugimi ljudmi - te reči pa so zelo skrivnostne. Od nekdaj ustvarjam filme, ki ne pripadajo določenemu žanru. Strti cvetovi niso romantična komedija, prav tako niso tragični, temačni. Nekaj vmes so, kar, vsaj upam tako, ni mogoče kategorizirati. In to je povezano z vašim vprašanjem. Rad ustvarjam filme, ki ne razkrijejo, kaj se bo zgodilo v nadaljevanju, in ki niso neka formula. V življenju srečujemo osebe, pa ne vemo natanko, kaj prinaša prihodnost. V nasprotnem primeru bi bilo dolgočasno.
Torej ne gre za optimizem ali pesimizem?
Jarmusch: Pravzaprav ne. Moja druga stran izkušenj ni optimistična, saj vidim, kako ljudje ravnamo drug z drugim in kako redko spoštujemo nekaj, kar je dragoceno. Moja naivna stran je optimistična. Z besedo naivna nimam v mislih nekaj negativnega, saj na ta način ljudje ustvarjamo. V Billu Murrayju se skriva otrok. Nekega dne je zapustil snemanje in potrkal na sosedova vrata. Nekaj minut kasneje se je vrnil s krožnikom piškotov. In ta njegova otroška plat se mi zdi čudovita.
Gledalcem ne narekujete, kako naj se počutijo in kako naj razmišljajo. Kaj želite, da spoznajo v tem filmu?
Jarmusch: Ne zanima me pridiganje ali poučevanje. Nočem reči, da naj bi imel film tak in tak učinek, saj nisem povsem prepričan. Nočem, da se ob koncu filma zgodba konča. Želim, da lik Dona ostane v gledalčevih mislih. Ob vsaki zgodbi lahko vstopimo v svet nekoga drugega in z njim vzpostavimo stik. Don v filmu pravi, da je preteklost mimo, prihodnosti še ni tu, zato je ne moremo nadzirati. To bi moralo držati v vsakem trenutku, a lahko je reči, težje pa udejaniti.
To dokazuje zaključek filma.
Jarmusch: Don nekaj želi. Film na nek način govori o hrepenenju. Hrepenenje po nečem, kar pogrešamo, ne moremo pa natanko določiti, kaj to sploh je. Nočem, da bi bili ljudje ob koncu filma obupani ali žalostni, prav tako pa nočem, da bi se jim zdelo to nekaj običajno romantičnega. Želim, da ta trenutek nekaj časa nosijo s sabo.
Igralska zasedba
BILL MURRAY (Don Johnston) je z Jimom Jarmuschom sodeloval že pri projektu Coffee and Cigarettes (zgodba "Delirium"). Za izvrstno vlogo Boba Harrisa v celovečercu Sofie Coppole Lost in Translation je poleg zlatega globusa za najboljšega igralca prejel nagradi BAFTA in Independent Spirit ter nominaciji za oskarja in nagrado Screen Actors Guild. Z upodobitvijo Hermana Blumea v uspešnici Wesa Andersona Rushmore si je prislužil nagrade New York Film Critics Circle, National Society of Film Critics, Los Angeles Film Critics Association in Independent Spirit za najboljšega stranskega igralca. Že na začetku svoje igralske kariere je prejel emmyja kot eden izmed scenaristov NBC-jeve oddaje Saturday Night Live. Po prvencu na velikem platnu v filmu Ivana Reitmana Meatballs je z istim režiserjem sodeloval še v celovečercih Stripes in Ghostbusters. Izjemno igralsko nadarjenost je med drugim prikazal v filmih Harolda Ramisa Caddyshack in Groundhog Day, Arta Linsona Where the Buffalo Roam, Sydneyja Pollacka Tootsie, Johna Byruma The Razor's Edge, Richarda Donnerja Scrooged, Franka Oza What About Bob?, Johna McNaughtona Mad Dog and Glory in Wild Things, Tim Burtona Ed Wood, Petra in Bobbyja Farrellyja Kingpin, Jona Amiela The Man Who Knew Too Little, Tima Robbinsa Cradle Will Rock, Michaela Almereyde Hamlet in Wesa Andersona The Royal Tenenbaums in The Life Aquatic with Steve Zissou.
SHARON STONE (Laura) je prepričala tako kritike kot gledalce in si priigrala neverjetno naklonjenost po celem svetu z vlogo Catherine Tramell v uspešnici Paula Verhoevena Basic Instinct. Nagrajena je bila z nominacijo za zlati globus. Trenutno snema nadaljevanje Michaela Catona-Jonesa, Basic Instinct 2: Risk Addiction. Vloga v celovečercu Casino Martina Scorseseja ji je prinesla zlati globus in nominacijo za oskarja v kategoriji najboljša igralka. Sledili sta še dve nominaciji za zlati globus in sicer za vlogo v filmu Petra Chelsoma The Mighty (tudi izvršna producentka) in Alberta Brooksa The Muse. Pred kratkim je za vlogo v treh epizodah serije The Practice prejela emmyja za izredno gostjo v seriji. Svojo prvo filmsko vlogo je odigrala v filmu Woodyja Allena Stardust Memories, nato smo jo lahko slišali v animiranem celovečercu Erica Darnella in Tima Johnsona Antz, sledila pa je vloga v filmu Alfonsa Araua Picking Up the Pieces. Zablestela je z uspešnico Charlesa Shyera Irreconcilable Differences. Zaigrala je še v filmu Paula Verhoevena Total Recall, Sama Raimija The Quick and the Dead (tudi izvršna producentka), Luisa Llose The Specialist, Marka Rydella Intersection, Phillipa Noycea Sliver, Matthewa Warchusa Simpatico, Sidneyja Lumeta Gloria in Brucea Beresforda Last Dance. Zaključila je tudi snemanje celovečerca Nicka Cassavetesa Alpha Dog, ki prihaja v kinematografe prihodnje leto, v filmu Larryja Clarka Wassup Rockers pa se znova dokazuje kot izvršna producentka.
JULIE DELPY (Sherry) je bila pred kratkim kot soscenaristka filma Before Sunset nominiranka za oskarja, prejela pa je še nominacije za nagradi Writers Guild of America in Independent Spirit. Uspešnici Richarda Linklaterja so bili kritiki in gledalci celo bolj naklonjeni kot devet let starejšemu Before Sunrise in Delpyjeva je za vlogo Celine prejela nagrado San Francisco Film Critics Circle za najboljšo igralko. Že v mladosti je prejemala vloge v filmih priznanih režiserjev. Med njene prve celovečerce sodijo Détective Jean-Luca Godarda, La Passion Béatrice Bertranda Tavernierja, La noche oscura Carlosa Saure, Europa Europa Agnieszke Holland in Voyager Volkerja Schlöndorffa. Nato je zaigrala v trilogiji Krzysztofa Kieslowskega Trois couleurs (Bleu, Bialy, Rouge) in med drugim v filmu Rogerja Avaryja Killing Zoe. Njen najnovejši projekt je celovečerec Johna Stimpsona The Legend of Lucy Keyes. Zabeležila je tudi svoj režiserski prvenec s kratkim filmom Blah Blah Blah, ki se je zavrtel na filmskem festivalu Sundance.
Filmska ekipa
V filmografijo JIMA JARMUSCHA (scenarij/režija) sodijo celovečerci Permanent Vacation (1980), Stranger than Paradise (1984), Down by Law (1986), Mystery Train (1989), Night on Earth (1991), Dead Man (1995), Year of the Horse (1997), Ghost Dog: The Way of the Samurai (1999), Coffee and Cigarettes (2003) ter kratki film Int. Trailer. Night (2002).
Premiera filma Strti cvetovi
|
|
|
|
|
Transamerika (Transamerica) |
Človeški madež (Human Stain) |
Kava in cigarete (Coffee and Cigaret...) |
Zgubljeno s prevod... (Lost in Translatio...) |
|
|
|
|
|
|
|
|