|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
NA DVD-JU | ARHIV |
|
|
|
|
|
Čarovnik Howl in gibljivi grad (2004) | Datum izzida: 21. 07. 2006 |
|
|
|
|
|
Zgodba
Mlada Sophie, stara 18 let, po očetovi smrti neutrudno dela v njegovi trgovini s klobuki. Na enem izmed redkih obiskov mesta spozna čarovnika Howl, ki je izredno zapeljiv in skrivnosten ... Zlobna čarovnica napačno razume njuno razmerje in Sophie uroči ter jo spremeni v starko staro 90 let.
Sophie, strta od žalosti, blodi po opustošeni pokrajini. Po naključju se znajde v Howlovem Gibljivem gradu. Skrivajoč svojo identiteto jo v gradu zaposlijo kot gospodinjsko pomočnico. Ta "stara gospa", skrivnostna in vitalna za svoja leta, staremu gradu povrne življenje, v katerem bivata mladi vajenec Markl in upravnik Calcifer, zli duh ognja.
Energična kot še nikoli, Sophie dela čudeže. Kakšna pravljična usoda jo čaka? Se je morda njena zgodba s skrivnostnim Howlom resnično začela?
OD KNJIGE DO ANIMIRANEGA FILMA
Leta 1992 je BBC posnel 25 minutno nanizanko v šestih delih po 25, ki je povzeta po romanu "Zoprni lokostrelec" (Archer's goon) avtorice Diane Wayne Jones. Pisateljica je nekoč izjavila: "Mislim, da bi bila zgodba Čarovnik Howl in gibljivi grad, zaradi posebnega dekorja, ki odpira pogled na raznovrstno pokrajino, bila primerna tudi za projekcijo v kinematografih. Današnji filmski tehniki so zelo radodarni z posebnimi efekti!"
Ni si mogla zamisliti boljšega režiserja kot je Hayao Miyazaki. Bralci knjige bi bili zelo presenečeni nad podobnostjo svetov obeh umetnikov, kljub razdalji, ki loči njuni domovini. Miyazaki je moral oklestiti zgodbo, ki je v knjigi zelo zgoščena, vendar pa ji je vseeno ostal zvest. Vendarle pa se zdi "Gibljivi grad" kot nekakšna "usedlina" vseh njegovih filmov.
Miyazaki se počuti prav domače v tem pravljičnem svetu, kjer se med seboj bojujejo s čarovniškimi uroki in ni nihče v resničnem svetu to, za kar se izdaja. Za videzom starke Sophie ostaja mlado dekle. Ptičje strašilo je pravzaprav začarani princ. In Howl se lahko spremeni v ptico ali pa v kraljevega dvojnika! Miyazakijev svet je svet nenehnega spreminjanja. Svojim likom rad dodeli dvojne osebnosti ali spremembo identitete: Howla imenujejo tudi Gospod Jenkins ali Gospod Pendragon (v knjigi ima celo tretjo identiteto, Hubert Berlu!). Fantazijski svet izboljša pripoved, jo postavi na glavo, saj se okolje spreminja vsako sekundo. V knjigi komaj zasledimo opis gradu. Miyazaki je osnoval grad po vzoru Bazelskega modernega muzeja Tinguely, kjer je veliko starega železa, mostičkov in brvi, stolpičev in skrivnih stopnišč. Odlično upodobljeni lik zlega duha ognja, Calciferja, ki se na vso moč trudi, da bi premikal grad, zelo spominja na starca Kamajia, ki v"Chichirovem potovanju" s svojimi šestimi rokami oskrbuje grelni kotel. In ko se Sophie, opremljena z vedrom in metlo, loti pospravljanja gradu, zelo spominja na Kiki in Chichiro.
Druga večna tema: bitka med dobrim in zlim, ki pa pri Miyazakiju nista prav dobro definirana. Tako v veličastni palači gospoduje čarodejka Suliman kot miroljubna vladarica. Na prvi pogled se zdi polna modrosti in dobrote, vendar se pod masko skriva mučiteljica, ki obiskovalce prisili, da se povzpnejo po ogromnih stopnicah in vzdržuje vojno stanje. Vendar pri Miyazakiju ni prisotnosti želje po maščevanju: Sophie sprejme in hrani zoprno čarovnico iz puščave, ki se spremeni v plašno in povsem neškodljivo starko.
Pravzaprav gre v vseh zadnjih Miyazakovih filmih za preproste zgodbe.
Iz ljubezni, Chichiro odreši Haku čarovnega uroka, Sophie odreši uroka Howla in Calciferja (in njej je povrnjena mladost). S svojo ustvarjalnostjo Miyazaki prestavi te zgodbe v popolnoma fantazijski svet. Njegova domišljija je tako bogata, da scenarij napiše v hipu. Čeprav je prvotno zgodba postavljena v tipično angleški pravljični svet, pa to ni oviralo Miyazakija pri delu. Nasprotno, ob delu se je počutil zelo svobodno in sproščeno.
Besedilo: Bernard Génin
ANTI-OGLAŠEVANJE KOT OGLAŠEVANJE
napisal Toshio SUZUKI, producent filma
Film je ponavadi predstavljen s pomočjo medijskega procesa, ki ga imenujemo oglaševanje, vendar smo se tokrat odločili drugače. Bolj natančno, nismo predstavili vseh podrobnostih zgodbe, vsebine in teme. Hayao MIYAZAKI je zelo goreče zagovarjal, da se film predvaja brez predhodnega predstavljanja, torej brez predhodnih sodb.
Ugotovila sva, da je bilo "Čičirovem potovanju" (The Spiriting Away of Sen and Chihiro) preveč publicitete. V trenutku, ko sva se začela ravnati po tem novem načelu, se marsikdo od vpletenih ni strinjal. "Ko vama želimo samo pomagati, zavračata našo pomoč?". Kot sem najbolje znal, sem tako enim kot drugim z vso iskrenostjo razložil najine vzgibe v upanju, da bom pridobil njihovo soglasje.
Na čem temelji kakovost oglaševanja? Večkrat sva o tem govorila s sodelujočimi pri filmu. Več časa sva porabila za tovrstne pogovore kot za samo vsebino oglaševanja. Mar ni kvaliteta prav tako pomembna kot kvantiteta? Navsezadnje, ali ni namen oglaševanja, da vzbudi pri ljudeh željo po ogledu filma? Ko sva zaključila z razlago, se je na obrazih poslušalcev videlo, da so se sprostili.
Če povzamem zgodbo filma v dveh stavkih:
Sophie, mlado dekle, ki nima več veselja do življenja, je žrtev čarovniškega uroka. Začarana v starko se nauči
spoznavati in se razumeti bolje kot kdajkoli prej. To je vsa zgodba.
Ne bi se rad hvalil, vendar je ta film zelo zanimiv in zelo dobro ustvarjen. Hayao MIYAZAKI ima 63 let. Le kako lahko pri teh letih razume čustva današnjih deklet? Z njim delam že več kot 26 let vendar in se mi še vedno zdi skrivnosten.
Za zdaj ne bo rekel nič več. Oglejte si film in mi iskreno povejte, kakšno je vaše mnenje.
LIKI
SOPHIE
Je prvorojenka lastnika trgovine s klobuki Hatter. Ne zna uživati v svoji mladosti, zdi se ji uročena. Ko jo zlobna čarovnica začara v starko se zateče v Gibljivi grad, kjer prebiva čarovnik Howl.
HOWL
Je lastnik Gibljivega gradu. Howl je čarovnik, ki svoje čarovnije izvaja tudi pod različnimi imeni: Howl, Jenkins ali Pendragon. Mladi mož, obdarjen z neizmerljivo čarovniško močjo, zavrača kraljeva vabila in živi v gradu v brezdelju, brez ciljev. Nekoč je delal za Kraljevo hišo v Kingsburyju.
ZLOBNA ČAROVNICA PUŠČAVE
Čarovnica, ki zasleduje Howla z namenom, da se ga znebi. Nekoč je delala v Kraljevi hiši v Kingsburyju kot čarodejka. Ko so jo pred petimi leti pregnali iz hiše, se je zatekla v puščavo.
CALCIFER
Zli duh ognja, ki živi v dimniku Gibljivega gradu. Calcifer je tisti, ki premika grad. S Howlom sta sklenila dogovor, ki mu dovoljuje, da prebiva v dimniku. Sophie predlaga, da mu povrne njegov prvotni videz in tako razkrije skrivni ključ dogovora, ki ga je sklenil s Howlom.
MARKL
Howlov vajenec. Brez družine, sprejema goste ali kraljeve poslanike, ki so prišli na grad na obisk.
SULIMAN
Čarodejka, zaposlena v Kraljevi hiši. Nekdanja Howlova učiteljica, prav tako obdarjena z neizmerno čarovniško močjo, ima v Kraljevi hiši pravzaprav vse vajeti v rokah.
HIN
Skrivnosti pes, ki, iz neznanega razloga, povsod spremlja Sophie.
REPA (Turnip)
Ptičje strašilo (njegova glava je repa), ki ga je Sophie rešila iz puščave. Je skrivnosten, saj vedno hodi za Sophie. Morda zato, da bi se ji zahvalil?
ZA KAMERO
HAYAO MIYAZAKI - Avtor-režiser
Po več kot dvajsetih letih je Hayao Miyazaki eden najboljših režiserjev japonskih animiranih filmov. Gledalci "z zahoda" so odkrili njegovo delo z animiranim filmom "Porco Rosso" (op. Škrlatni prašiček) v letu 1992. Od takrat je vsak njegov film pustil pri gledalcih močan vtis.
Hayao Miyazaki se rodil leta 1941 v Tokiju. Njegovo mladost sta ožigosala vojna in pa materina bolezen, saj je bila zaradi tuberkuloze devet let priklenjena na posteljo. Oče in stric sta vodila podjetje, ki je izdelovalo krmila za lovska letala. Zelo zgodaj je začutil ljubezen do letal in risanja. V letu 1963 je, kljub diplomi iz ekonomije, vstopil v Toei Animation, takratni največji japonski studio za animacijo. Po dvajsetih letih zagrizenega dela, v katerih se je povzpel na vse stopničke v poklicu (animator, scenarist, režiser, producent), se je leta 1985 osamosvojil in osnoval studio Ghibli. Ko je Miyazaki prišel v studio Toei, je imel dvaindvajset let. Takrat so bile priljubljene televizijske nadaljevanke. V podjetju je bilo število zaposlenih precejšnje (500 zaposlenih) in Miyazaki se ni počutil ravno domače v tako velikem kolektivu. S sodelavcem, Isaom Takahata - kasnejšim avtorjem animiranega filma Grave of the Fireflies (op. Pokopališče kresnic, leta 1988) in The Yamada neighbors (op. Moji sosedje Yamada, leta 2001) - sta sanjarila o bolj tankočutnih scenarijih, ki bi razvedrili tako starše kot otroke. Leta 1968 sta sodelovala pri animiranem filmu Horus: Prince of the Sun (op.Horus, sončni princ). Leta 1971 sta oba zapustila studio Toei. Miyazaki sodeloval v različnih producentskih podjetjih, vendar si je vedno želel posneti dolgometražni film. Za to je potreboval osem let in leta 1979 posnel Castle of Cagliostro (op. Grad v Cagliostru). Potem je naredil krajši premor in je podpisal pogodbo, s katero se je zavezal, da bo oblikoval sedem nadaljevanj manga stripa Nausicaä of the Valley of Wind (op. Nausicaä Vetrovne doline). To je bil njegovo prvo delo. V zgodbi, kjer se princesa bori za planet, ki ga uničuje nenormalno hitra rast industrije, se prepletata dva glavna elementa: miroljubnost in obsedenost z ekologijo. Strip je neredno izhajal od leta 1982 do 1994. Na željo urednika Tokuma Yasuyoshija, je Miyazaki leta 1984 po predlogi stripa posnel tudi animirani film. Zanj je pomenil velik preobrat v karieri. Časopisni mogotec ga je prepričal, da je postal direktor neodvisnega studia. Tako je nastal studio Ghibli (družinsko ime izdelovalca italijanskih lovskih letal, ki ga je Miyazaki izbral sam).
Miyazaki je nato posnel 6 dolgometražnih filmov, enega za drugim, med katerimi so štirje dosegli rekordno število ogledov: My Neighbor Totoro (op. Moj sosed Totoro) leta 1988 z 2 milijonoma obiskovalcev; "Porco Rosso" (op. Škrlatni prašiček) leta 1992 s 3 milijoni obiskovalcev; Princess Mononoke (op. Princesa Mononoke) 1997 s 17 milijoni obiskovalcev, in Čičirovo potovanje (The Spiriting Away of Sen and Chihiro) leta 2001 s celo 23 milijoni obiskovalcev! Ko je na Berlinskem festivalu prejel zlatega medveda za film "Čičirovo potovanje", je posnel dva kratkometražna filma posvečena Muzeju Ghibli, kjer je večji del namenjen razstavi njegovih del in ki ni nikoli prazen.
Animirani film "Howl in gibljivi grad" je posnel po klasični angleški otroški knjigi "Howl's Moving Castle" avtorice Diane Wynne jones.
DIANA WYNNE JONES - Avtorica romana "Čarovnik Howl in gibljivi grad" (Howl's Moving Castle)
"Mislim, da sem se odločila napisati knjigo določenega žanra, ker se mi je zdelo, da je pri mojih petih letih svet postal kar naenkrat nor." je napisala Diana Wynne Jones svoji avtobiografiji. Rojena 1934, je svoja mladostniška leta preživljala med drugo svetovno vojno. Vse svoje življenje je skušala s pomočjo fantazije in domišljije ubežati vojnim spominom. Na Oxfordu sta nanjo velik vtis naredila predavatelja C.S. Lewis in J.R.R. Tolkien. Branje "Gospodarja prstanov" je bilo zanjo pravo razodetje. Vendar pa se je šele pri svojih štiridesetih letih lotila pisanja, ker je želela svojim otrokom, da "bi brali take knjige kot jih je želela brati sama v teh letih". Od leta 1973 je napisala več kot trideset romanov, v katerih so zgodbe postavljene v pravljični svet, kjer se prepletajo različni svetovi in kjer je čarovnija tako običajna kot matematika. Leta 1977 je prejela nagrado Guardian Award za pisanje otroških knjig. V Veliki Britaniji so njene knjige pritegnile bralce vseh starosti. "Čarovnik Howl in gibljivi grad" je napisala leta 1986. Štiri leta kasneje je povzela enako temo v knjigi "Grad v oblakih" (Castle in the Air), vendar je zgodbo postavila v orientalsko okolje, kjer glavni junak Abdulah sreča leteči grad, ki je poln princes. Diana Wynne Jones danes živi v Bristolu.
|
|
|
|
|
Corto Maltese (Corto Maltese) |
Ostržek 3000 (Pinocchio 3000) |
Jaz, McDull (My life as Mc'Dull) |
Ninja želve (Teenage Mutant Nin...) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|